fredag 23 augusti 2013

Första veckan = Lycka!!

En vecka i åk 1 avklarad. Och vilken vecka!!! 20 toppenrara elever, underbara kollegor och toppen samarbete. Kan det bli fel??

Vi jobbade först mest tillsammans; alla gjorde samma sak i helklass. Men redan på torsdagen introducerade vi fyra olika arbetsstationer. Och det gick hur bra som helst! Visst, när de börja bli klara och flera par byter arbetsstation, det är då jag blir extra viktig som pedagog. Märkte jag. ;-) Men bara man är lugn, positiv och tydlig, och följer upp varje situation. Då blir det bra!

Jag ritade upp arbetsschemat på tavlan och placerade in eleverna i respektive rutor. Det gav nog struktur till både dem och mig. Att vi sedan mitt i allt fick organisera om för språkliga tester, gjorde att vi fick prov på allas flexibilitet. Förlåt Maria, för att jag hade förträngt det hela!! ;-) Men vi löste det hela och det gick bra.
 
Vi har ritat mandalas, pärlat armband och pärlplattor, haft utematte med olika lekar och uppdrag. Vi har haft spännande kreativa bygguppdrag och vi har klippt och klistrat. Vi har dessutom hunnit rita och fundera på mönster, ha högläsning och se på film om genus och diskutera en hel del...
 

När vi planerade tyckte vi det var tryggt och strukturerat att jobba med appen Bokstavspussel hela första veckan. Och det har vi gjort. Och det har gått toppenbra. Jag tror verkligen det har givit en toppen bokstavsträning. ...Men samtidigt är jag numera mer sugen än någonsin att "släppa lös" eleverna i mer eget skrivande!!

-Vi ses nästa vecka!

Kram L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar